2022. február 13., vasárnap

  

K.Amery Thaiföldön

A buddhizmus Thaiföldön


Mikor megszülettünk megkaptuk hitünket, nemünket, színünket, nevünket, emberi fajtánkat. Beléptünk egy szisztémába, ha kértük ha nem. Sokan azt gondolják, hogy életük további folyamán a többi dologról ők maguk dönthetnek. Pedig rövid létünket, hogy honnan jövünk, kik leszünk, hogyan gondolkodunk, viselkedünk, egészen más dolgok határozzák meg.  Néha eljátszottam a gondolattal, hogy mi lett volna ha például egy más országban születtem volna.  Afrikában, Ázsiában, hol tartanék, ki lennék ma? Nem tudom, de egy biztos, nem lennék ugyanaz mint ma.

Hogy mivé leszünk életünkben főleg három dolog dönti el. Nemzetünk vallása, (akkor is ha nem vagyunk hívők), nemzetünk politikai beállítottsága és nemzetünk családi, nevelési filozófiája. 

A  thaiföldi életfilozófiát a mi tanult értékeinkkel, kultúránkkal összehasonlítani felesleges és meddő út, sem vallásunknak, sem politikánknak, sem családi programunknak nincs egyetlen érintkezési pontja sem.


Ha hiszünk a legendának, akkor i.e. 539 megszületett Indiában Siddhartha Gotama herceg, a buddhizmus megalapítója. Élete alaposan megváltozott amikor vándorlásai során rádöbbent, hogy a világ szegénységét, szenvedését még a saját gazdagságával, jólétével sem lehet megoldani. 35 éves lehetett amikor egy meditálása során “felvilágosodott” és megértette, hogy minden szenvedésnek az állandó elégedetlenség, a mindig többre és többre vágyó sóvárgás az oka. 

A buddhizmus, ha nagyon akarjuk, nem is egy hittan hanem egy filozófia, tanítások, tanácsok, útmutatások a boldogság, a tökéletesség elérésére. A buddhizmus nem ismer istent, nevében sosem vezettek háborút, nem gyilkoltak le milliókat, nem akarták sosem másokra ráerőszakolni, nem lengette véres kardját egyetlen hadvezér sem, benne dogmák, parancsok, kötelező előírások nincsenek.  (Ezen a tényen az sem változtat, hogy, főleg a buddhizmus szétváló ágai között, többször is harcos konfliktusok születtek.) Egyetlen buddhista thaiföldinek sem jutna az eszébe egy másik embernek életébe vagy világnézetébe beavatkozni. 


A legfőbb tanítása a négy nemes igazság.

Az élet igazsága mint szenvedés.

A szenvedés okainak igazsága.

A szenvedés eltörlésének igazsága.

A szenvedés eltörléséhez vezető út igazsága.


Egyetlen buddhista szabály sem kötelező előírás, sokkal inkább életünket praktikus tanácsokkal való ellátás, hogyan, milyen tettekkel, jó cselekedetekkel kerülhetünk a következő életünkben egy magasabb  szférába és egyszer végül a nirvánába. Ezeknek a téziseknek a betartásán és a sok újjászületésen keresztül lehet végül eljutni  az örök békébe, a végső üdvösségbe. Létünk folyamán minden tettünknek következménye van, amely előbb-utóbb visszahat ránk. Mindent, ami velünk ma történik, valamikor régebben, korábbi létünkben, magunk okoztuk. Éppen ezért a buddhistáknak egyik legfontosabb célja, hogy életükben minél több jót cselekedjenek, hogy a karmájuk jó legyen.

A karma, jelentése cselekedet, fő gondolata az, hogy mindig mindent visszakapsz, legyen az jó vagy rossz, ha máskor nem, akkor a következő életben. Most tudom sokan csodálkozni fognak, de a thaioknál én egoistább népet nem láttam. Egy thai nem azért segít másoknak, mert olyan jó a szíve, vagy mert bajban vagy, hanem mert szeretné ha karmája jobb legyen. A karma egy tett és minden tettünknek van egy jó vagy egy rossz következménye. 


Egy lány aki testét eladja, de a munkájával keresett pénzt családjára áldozza, jó cselekedetével remélheti, hogy következő életében jó karmájával ebből a világból végleg kikerül és a léte sokkal jobb lesz. Feltéve, még egyszer, ha ezzel a pénzzel szüleit, családját támogatja, sőt ha olykor olykor a templomokban adományokat is osztogat.  Ne felejtsük el, a kurtizánok Buddha életében nagy tiszteletnek örvendtek és a mai napig a szerzetesek megáldják őket.


Thaiföldön szinte valamennyi fiúgyermek házassága, és általában a 20. születésnapja előtt  rövidebb-hosszabb időre kolostorba vonul, élete egy idejét szerzetesként tölti el. De mi is készteti a fiatal férfiakat néha hosszú időre is egy szegény kolostori életet folytatni, amikor kint az élet tele van vidámsággal,  “sanukkal”? A hit szerint ezen keresztül nagy érdemeket szerez, amely a szülői házának, elsősorban édesanyjának a következő életére nagy előnyöket jelent. Ahogy a lány gyermek, aki más lehetőség híján prostitúcióval keresett pénzzel támogatja a szülői házát, ugyanúgy egy gyermek fiú a kolostorba vonulásával segíti családját, így gyűjti a “jópontokat” a karmára. 

Egy ladyboy sorsának valószínűleg korábbi életének cselekedeteivel van dolga, ezért a többi thai nem bántja, nem nézi le, nem gúnyolja ki, az illető most rója le az előző élete bűneit. Ennek ellentéte, ha valakinek magas társadalmi pozíciója van, akkor ezt előző életében jó karmájával szerezte meg.


A buddhizmus önző filozófia. A középpontban nem az embertársak állnak, hanem mindig az én és az én jólétem. Egy thaiföldi lány szóról  szóra mondta nekem, - “Mi thaiok kicsit szeretjük a szüleinket, de igazán csak magunkat szeretjük.” A férjét meg sem említette.


Ha megérkezel Thaiföldre mindenkinek azonnal feltűnik a buddhizmus jelenléte. De amit sokan nem vesznek észre, hogy Buddha jelenléte nem csak a számtalan templomban, szoborban, ábrázolásban, szerzetesben, hanem a thaiok tudatában is állandóan jelen van. Thainak lenni thaiföldön egyenlő buddhistának lenni. Thaiföldön a buddhizmus a mindennapi élet, minden thai gondolkodásának és érzésének utolsó szegletéig terjed. A buddhista vallás elválaszthatatlan a thaiföldi kulturától és a thaiföldi életfilozófiától. A thaiföldi szerzetesek nagy becsben vannak tartva, annak ellenére hogy az eredeti tanításokat sokszor nem szó szerint követik, a korrupció, a bűnözés, a kábítószer kereskedelem közöttük sem éppen ismeretlen. Sokan vallják a hitet, hogy következő életükben egy kis anyagi támogatás nagyot segíthet. De ne legyünk a pápánál is pápább, természetesen ez nem igaz a többségre. Mondjuk azért abban van valami, hogy évről évre egyre kövérebbek lesznek.

Szerzetesnek lenni a  társadalom nagyon fontos részéhez való hozzátartozását jelenti és a mindennapi életben, kezdve a születéstől, esküvőig, ünnepségekig, a halottak hamvasztásig, iskolák, új épületek, munkahelyek, új autók, beavatásáig,  áldásokig számtalan fontos funkciója van. Valójában a heti lottószámok megjóslása is az ő feladatuk.


Thaiföldön a theravada buddhista ág, az “öregek tanítása”,  van elterjedve, amely a legrégibb iskolához tartozik és egyik eleme a minden személyes tulajdonról való lemondás, természetesen a pénzről is. Ez többek között azt jelenti, hogy túlélesük másoktól és azok adományaitól függ.


A nap kora reggel meditációval kezdődik, utána mezítlábas sétával ételért menetelnek libasorban a falvakban. Egy szerzetes sosem koldul, csak hangtalanul és köszönet nélkül átveszi az alamizsnát. A déli ebéd után megint meditálás a program, Buddha tanításainak ismétlése, később  rendtartás, kertápolás. Néhány kolostor emléktárgyakat, amuletteket, Buddha szobrokat készít. Az ebből származó bevételből a becsületesebbek a templomot szépítik, a nem olyan becsületesek a következő es főleg a jelenléti életükre zsebre teszik. Az anyagi bevételek legnagyobb része a hívek adományaiból származik, fizetős belépőjegy a templomokba, néhánytól eltekintve, sehol sem létezik. A régi kolostor iskolák egyre kevesebbek lettek, az egészségügyi templomok bezártak. A szerzetesek feladatai az évek múlásával lassan csökkentek és valójában folyamatosan veszítenek fontosságukból. A televízió, az internet információi a thaiföldi társadalomra és a buddhizmusra is nagy hatással vannak. A főleg bangkoki “felvilágosultabb” fiatalsága egyre kritikusabb a buddhizmussal szemben. A thai társadalom ha lassan is de változik, a szerzetesek, vagy inkább az egész szerzetesség jövője nagyon kérdéses, sok fiatal már nem olyan vallásos, mint a szüleik. 


Némely szerzetes megpróbálja “modernebb” eszközökkel a fiatalságnak  Buddha tanításait ízletesebbé tenni. Két szerzetes hetente a facebookon streamel, viccelődve, zsargonos beszéddel. A siker mindenkit meglepett, az első nap 200000-en követték élőben őket, ma több mint 2,5 millió követőjük van. Két tisztán buddhista tévécsatorna is van, ahol éjjel-nappal mindenki nézheti a szerzeteseket és imádkozhat velük. 

Mindentől függetlenül a  buddhizmus, ha a városi ifjúságnál más formában is, a mai napig mélyen a thaiok világában él, Thaiföld és a thaiföldi nép a buddhizmus nélkül elképzelhetetlen. Egy turista ezt pillanatok alatt fel fog rá figyelni, a rengeteg templomot, imádkozó, áldozatot adományozó thaiokat nem észrevenni lehetetlen. A Buddhás plakátok, ábrázolások a kézzel való wai köszöntése is kifejezi a köszönetet, a tiszteletadást, az imát még akkor is ha a szobrot csak messziről a buszból látják. 


Thaiföldön a buddhizmus, a politika, a családi nevelés mélyen összefonódik és meghatározó szerepe van a thaiföldi élet filozófiájában.


További posztok itt találhatók:https://www.facebook.com/KarcsiAmery






Magamról: 

Posztjaim, ismereteim célja a valós thaiföldi mentalitás bemutatása, amelynek ismerete nagyon megkönnyítheti az ottani életünket, de akar rövid szabadságunkat is. A Thaiföldről létező tévedések és tévhitek, és az ebből adódó problémák, engem néha tényleg alaposan meghökkentenek. Az én posztjaim nem fognak (mindig) turistás látványosságokról, hotelekről, strandokról, bárokról mesélni, ilyen oldalak vannak elegen. Posztjaim elsősorban a thaiföldi életről fognak szólni, ismertetni, mesélni.




2 megjegyzés:

  1. Ajánlom figyelmedbe: https://luangtavilasa.blogspot.com/2019/08/
    Magyar származású théraváda buddhista szerzetes. Jelenleg Sri Lankán van. Érdemes olvasni a blogjait. Magyarországon találkoztam vele. 2019 óta írja a bejegyzéseit.

    VálaszTörlés

  K.Amery Thaiföldön Végszó? Németországban van egy mondás, hogy; - “Mindennek (egy) vége van csak a kolbásznak van két vége.” Most nem tudo...